Ministarstvo zdravlja i Institut za javno zdravlje, u saradnji sa Ministarstvom ekonomskog razvoja, izradili su vodič kroz sigurnosno-zdravstvene protokole za Kovid-19, pod nazivom: “Crna Gora kao sigurna i odgovorna turistička destinacija”.
Niz mjera namijenjenih turističkom sektoru u Crnoj Gori imaju za cilj prevenciju širenja zaraze korona virusa, ali pružanje osjećaja sigurnosti gostu koji se odluči da odmor provede u našoj zemlji.
“Za sve turiste koji tokom boravka u Crnoj Gori obole od COVID-19 infekcije, Vlada Crne Gore će snositi troškove bolničkog liječenja. Za ostala hitna medicinska stanja liječenje se sprovodi shodno važećim međudržavnim sporazumima” – piše u vodiču.
Opšta uputstva podrazumijevaju isticanje obavještenja oprevenciji širenja zaraze (distanca, ruke, maska) na vidljivom mjestu, odnosno na svakih, približno, 30m2 ugostiteljskog objekta. U objektu mora biti imenovano lice odgovorno za poštovanje i kontrolu propisanih mjera.
“Površine potencijalno kontaminirane virusom COVID-19 neophodno je očistiti i dezinfikovati. Nakon što je potencijalno inficirana osoba izolovana, ne treba dopustiti ulazak i boravak drugim osobama u prostorije u kojima je boravila dok se ne obavi čišćenje i dezinfekcija” – navodi se u vodiču.
Vodič nudi detaljne mjere i preporuke koje će se sprovoditi u hotelskom i privatnom smještaju, kao i seoskim domaćinstvima.
“Svim smještajnim kapacitetima se preporučuje da usklade sopstvene protokole i procedure sa Safe Travels protokolima i da kontaktiraju Nacionalnu turističku organizaciju Crne Gore po pitanju implementacije istih. Prihvatanjem pomenutih protokola i procedura, objekti stiču pravo da budu brendirani Safe Travels oznakom, kao prepoznatljivim znakom da se u objektima praktikuju mjere sprečavanja širenja Covid-19 virusa” – navodi se u vodiču.
U slučaju pojave simptoma infekcije COVID-19 kod gostiju, ugostiteljski objekat treba da ima definisan lični plan postupanja i komunikacije u kojem su ključni elementi postupci ponašanja u slučaju pojave bilo kojeg od simptoma virusa kod gosta.
“Ukoliko je moguće podržati online check in ili self check in ili organizovati prijavu na način da se skrati vremensko zadržavanje gosta na recepciji, vodeći računa o fizičkoj distanci. Ako hotel već posjeduje tehnološke mogućnosti, treba potencirati obavljanje prijave i rezervacije od kuće putem interneta, beskontaktno plaćanje, plaćanje predračunom, samo-skeniranje dokumenata i sl. Zaštitna pregrada na recepcijskom pultu. Na recepciji postaviti pregrade od pleksiglasa ili sličnog materijala koji obezbjeđuje potrebnu sanitarnu udaljenost. Prilikom transporta prtljaga gostiju, servis osoblje treba da koristi zaštitne rukavice” – piše u Vodiču.
Restorani, barovi, vinarije i izletišta takođe trebaju pratiti preporuke koje se nalaze u Vodiču.
“Usluživanje u skladu s aktuelnim preporukama Instituta za javno zdravlje, uklanjanje jelovnika i cjenovnika sa stolova, dostupni na zahtjev gosta. Preporučuje se da se jelovnici istaknu na ulazu ili drugom vidnom mjestu na odgovarajući način u plastificiranom obliku, odnosno preporučuje se uklanjanje klasičnih oblika jelovnika” – piše u dijelu koji se odnosi na restorane.
Takođe, tu su i protokoli koji se odnose na putničke objekte i prevozna sredstva (aerodromi, autobuske i željezničke stanice, taxi i rent-a-car, marine, kruzeri i luke).
“Dozvoljeno je otvaranje luka za kruzere uz striktno poštovanje mjera za suzbijanje širenja infekcije COVID-19 od strane posade i putnika. Posada kruzera se obavezuje da detaljno upozna putnike sa važećim zdravstvenim propisima, protokolima i mjerama koje važe u zemlji. Lučka uprava na zahtjev dostavlja kruzing kompaniji/agentu Sigurnosno-zdravstveni protokol i informiše o aktuelnim epidemiološko- zdravstvenim mjerama. Obavezno dostavljanje informacije od strane kruzera/broda o tačnom terminu dolaska/odlaska broda sa
brojem osoba koje putuju (putnici i posada). Obavezno dostavljanje informacije o zdravstvenom stanju putnika i posade, odnosno o broju osoba zaraženih virusom COVID-19 (potvrđeni slučajevi) i broj osoba koje se smatraju sumnjivim slučajevima COVID-19” – navodi se u dijelu koji se tiče kruzera.
Ništa manje važno je i sprovođenje protokola na plažama, kupalištima, bazenima i akva-parkovima, kao i u Nacionalnim parkovima.
“Na vidnom mjestu na ulazu, kao i u samom prostoru gdje borave turisti neophodno je postaviti informacije o higijenskim postupcima i sa smjernicama o pravilnom ponašanju i mjerama zaštite kojih se treba pridržavati. Ako je moguće, razglasom povremeno oglašavati poruke u vezi sa opštim epidemiološkim mjerama. Za prostore morskih i slatkovodnih kupališta maksimalan broj osoba kojima je dopušten istovremeni boravak određuje se prema načelu 15 osoba na 100m2 neto površine prostora. Vidno istaknute Opšte mjere prevencije širenja bolesti COVID-19 prema uputstvima Instituta za javno zdravlje Crne Gore su obavezne” – piše u dijelu vodiča koji se odnosi na plaže.
Vodič nudi smjernice koje se tiču turističkih vodiča, turističkih agencija i info-centara. Protokoli se moraju poštovati tokom krstarenja brodom, jahtom, čamcem, ali i prilikom organizovanja poslovnih skupova.
“Turistički vodiči trebaju biti detaljno upoznati sa svim epidemiološkim mjerama koje su na snazi i o istima obavijestiti turističku grupu. Obavezno je nošenje maski na otvorenom i zatvorenom prostoru u skladu sa aktuelnim mjerama, kao i mjerenje tjelesne temperature turistima prije pristupanja grupi. Distribucija safety kit-a članovima grupe, ukoliko je potrebno. Limitiranje broja turista u grupi (ne formirati grupe brojnije od 20 osoba). Korišćenje prijemnika sa slušalicama i njihova dezinfekcija nakon svake upotrebe. Najava preciznog vremena dolaska grupe prilikom obilaska znamenitosti, restorana, korištenja servisa itd. Priprema rute obilaska znamenitosti u jednom smjeru, kako bi se izbjeglo stvaranje gužvi i ukrštanja sa drugim turističkim grupama” – piše u dijelu koji se odnosi na turističke vodiče.
Naslovna fotografija: Milijana Mihajlović
Join the discussion