U današnje digitalno doba, u koje sve dublje gazimo, sajmovi su klasične tržišne institucije, ali imaju nesmanjen značaj u poslovnom svijetu. Za turističku industriju su nezamjenljivi, jer predstavljaju direktne susrete globalne turističke ponude i tražnje.
No, poznato je na sajmovima dosta “lovaca” na flajere, besplatan gutljaj i zalogaj. Kod nas još postoje predrasude i mnogi misle da se na sajmovima mogu prodati kapaciteti i aranžmani, a s druge strane i da su oni samo prilika da se promoteri malo provedu i prošetaju metropolama Evrope i gradovima regiona, te potroše naš novac.
Evo, kako to izgleda kada se Novljani nađu na nekom prestižnom inostranom sajmu, u ovom slučaju na specijalizovanom sajmu za planinarenje i biciklizam, “Fahrrad und WanderReisen“, koji je održan od 13-15. januara, u Štutgartu. O njegovom značaju dovoljno govori podatak da ga je samo tokom dva dana vikenda posjetilo 70.000 zainteresovanih.
Turistička organizacija Herceg Novi i Agencija za zaštitu Orjena su na štandu NTO CG u Štutgartu predstavili ovdašnju turističku ponudu aktivnog turizma. Promoter koga su angažovali je bio naš poznati ultra trail maratonac, zaljubljenik u planine, Saša Kulinović.
Da li je otišao samo pro forme radi, ili je proveo aktivno na sajmu tri dana, u korisnim razgovorima i kontaktima sa potencijalnim putnicima i agencijama? Što od svega što je čuo i vidio može da nam koristi da bismo privukli njemačkog gosta u Herceg Novi?
Herceg Novom nedostaju kampovi, ali ima alternativa za njih
“Turistička organizacija Herceg Novi treći put učestvuje na sajmu u Štutgartu. Crna Gora je jedne godine bila i država domaćin, a ja sam predstavljao aktivnu ponudu Herceg Novog prošle i ove godine. To je sajam posvećen onima koji u 80% slučajeva dolaze kamperima u Crnu Goru, ili jedan dio odmora ostaju u našoj zemlji, a drugi provode u Albaniji i Grčkoj. Zato mi kao prva zemlja u koju se ulazi iz Evropske unije treba to da iskoristimo i zadržimo te turiste u Herceg Novom. Imamo veliki potencijal, ali, na žalost, mali broj kampova”, priča za Novski portal, Saša Kulinović.
Tačno je da nemamo dovoljno kampova, posebno onih srednjeg i visokog standarda, izuzimajući kamp Zloković u Bijeloj. Ogroman broj kampera samo prolazi kroz Herceg Novi i Crnu Goru i ne zaustavlja se.
“S obzirom da smo u Novom prvi domaćini putnicima iz Evrope sa malim radom možemo postići da ih ovdje zadržimo i dođemo do velikih benefita. Prvo, dosta smo jeftiniji od ostalih destinacija. Drugo, ima prostora za nove kampove, cijelo Sutorinsko polje. Ali više nam i nisu potrebni toliko kampovi koliko neka vrsta alternative za kampove. To se zove “Kamper stop”, uređeno mjesto uz put. Ono je opremljeno strujom, gdje se mogu puniti akumulatori, vodom kamperski spremnici, koristiti WI-Fi, odlagališta za smeće…Napravi se parking sa asfaltiranom podlogom i tim dodatnim uslugama, a ulaganje je samo par hiljada eura. Kamperi ostaju samo noć, a to jedno stajanje ne košta ispod 30 eura. Bila bi izbjegnuta i česta pojava svakog ljeta da se kamperi zaustavljaju “na divlje” kroz Boku i druga mjesta, ostavljajući otpad iza sebe”, uvjeren je Kulinović.
Zapaženi među brojnim izlagačima, stariji Njemci bi opet u Crnu Goru
“Sajam u Štutgartu je ogroman, dva velika hola po kilometar i po štandova izlagača, opreme za kampovanje, za planinarenje, rafting, kajaking, bajking… Trebalo je privući pažnju. Hrvatska je imala štand na 400 kvadrata, visine 8 metara, na dva nivoa. Naš štad je bio skromniji, ali lijep, dodaje sagovornik.
“Bili smo u hali 9, u centralnoj poziciji, na vratima hale, zapaženi sigurno. Sav materijal koji smo ponijeli prošle i ove godine je podijeljen. To se ne dešava na drugim sajmovima. Svaki flajer je dat samo onom posjetiocu koji je stao i interesovao se za našu ponudu”.
Ako se pitate kako je to Saša predstavljao Novi kada ne zna njemački jezik, evo i odgovora:
“Imali smo korespodenta za njemački, Mimu Vukosavljević iz Kotora, koja već četiri godine odlazi na sajam u Štutgart. Ona je sve prevodila po našim instrukcijama, a ja sam se koristio engleskim. Njemci su posebno osjetljivi i gledaju ko im i kako nešto prezentuje, pogotovo stariji. Oni su bili najbrojniji posjetioci sajma u ponedjeljak, kada je radni dan i ulaznica za sajam je bila samo 5 eura. Penzioneri zapravo najviše i putuju. Za vikend su bili dominantni oni koji su radno angažovani i plaćali su 20 eura ulaznicu”.
Kulinoviću je posebno bio zanimljiv upravo treći dan sajma kada su se halama razmilili Njemci starije dobi.
“Bukvalno, svaki od njih koji su se zaustavili na našem štandu su rekli da su bili u Crnoj Gori prije 40 i više godina i da žele ponovo da dođu. Nismo nepoznata destinacija. Ostali smo im u najljepšem sjećanju. Pokušao sam da im kažem da iako se dosta toga promijenilo Herceg Novi ima dosta novog i lijepog. Najviše ih interesuju upravo kampovi, panoramske ture i biciklizam, koji nam je slaba tačka”.
Treba da nabavimo električna bicikla
Imamo mi biciklističkih staza pod Orjenom, na Luštici, Bunovićima, Morinju, ali imamo i problem, ističe Saša.
“Gost koji dođe zbog aktivnog odmora i vožnje biciklom sve više zahtjeva da mu bude dostupan električni bajk. U Herceg Novom možda samo dvije agencije posjeduju po pet-šest takvih bajkova. To je malo. Kada autobusom dođe 50 ljudi treba da imamo 100 bicikala. Moramo našim agencijama, privrednicima to promovisati kako bi uložili u nabavku električnih bicikala za zaleđe. Oni se koriste sve više u svijetu, jer imaju motore i ne iziskuju napor, rado ih voze stariji turisti”.
Naš sagovornik je uvjeren da će se nastup NTO CG sa lokalnim Turističkim organizacija na sajmu u Štutgartu odraziti pozitivno, posebno na posjetu sjeveru Crne Gore. Međutim i primorje sa panoramskom turom od Herceg Novog, kroz Boku kotorsku, pa do nacionalnog parka Lovćen, Cetinja, Budve, preko Paštrovačke gore do Skadarskog jezera, na kraju do Ulcinja i solane, je izuzetno atraktivna. To malo koja zemlja ima.
Koliko su danas važna putovanja i sajmovi koji ih promovišu objašnjava i izreka: “Nemoj mi reći koliko si obrazovan, reci mi koliko si putovao”.
Izvor: Novski.me
Join the discussion